Monday, September 22, 2008

TASKIRAH TARAWIKH 080922


DOA AKHIR RAMADHAN
Pengakhir Ramadhan ini hendaklah kita banyak berdoa kepada Tuhan supaya Dia menetapkan hati kita sentiasa beriman untuk sepanjang Ramadhan ini sehinggalah ke Ramadhan yang akan datang. Pada Ramadhan yang akan datang kita berdoalah perkara yang sama. Doa ini kita ulangi setiap tahun hingga akhir hayat. Sekirangan kita tak sempat ke Ramadhan yang akan datang berdoalah kepada Tuhan supaya digantikan Syurga.

PESANAN NABI
Nabi Muhammmad SAW berpesan supaya kita sentiasa menuntut ilmu. Ilmu terbahagi kepada ilmu dunia dan ilmu akhirat. Kedua-duanya perlu kita pelajari.

Jadilah kita orang yang menyampaikan ilmu, atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang menolong orang lain untuk menuntut ilmu. Janganlah kita menjadi orang yang menghalang penyebaran ilmu.

FAKIR, MISKIN DAN KAYA
Di dunia ini manusia terbahagi kepada tiga i.i. yang fakir, yang miskin dan yang kaya.

Di akhirat nanti manusia juga terbahagi kepada yang miskin, yang fakir dan yang kaya. Manusia menjadi kaya jika ia membawa banyak pahala dari dunia ini. Manusia menjadi miskin atau fakir jika ia tidak ada pahala dari dunia ini.

Jadi pilihlah untuk menjadi kaya di akhirat nanti, atau hendakkah kita menjadi fakir/miskin nanti. Semuanya di tangan kita.


Taskirah Ramadhan Ust Helmi/Ubudiah 0809221930

No comments: